Hranolčekmi k cukrovke

Hranolčekmi k cukrovke

Zemiaky sú skvelá príloha, dokonca aj zdravá, podľa najnovšieho výskumu to však nemôžu byť hranolky. Vypočujme si Rada Tomeša:

Hranolčekmi k cukrovke Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Vo svojej štúdii vedci z Aahurskej univerzity v Dánsku a Lekárskej fakulty Alberta Einsteina v New Yorku, čerpali údaje od viac ako 205 000 amerických zdravotníkov, ktorí sa zúčastnili troch rozsiahlych štúdií v priebehu 40-tich rokov. Zistili, že konzumácia troch porcií hranolčekov týždenne bola spojená s 20 % vyšším rizikom vzniku cukrovky 2. typu, zatiaľ čo pečené, varené alebo zemiaková kaša nepreukázali žiadne významné zvýšenie rizika. Ľudia, ktorí nahradili tri porcie hranolčekov týždenne celozrnnými výrobkami, mali o 19% nižšiu mieru cukrovky 2. typu. Bola to porovnávacia štúdiu, čiže nešlo o príčinnú súvislosť, tá bude predmetom ďalšieho výskumu. 

Vesmírny teleskop Jamesa Webba agentúry NASA odhalil nezvyčajné chemické zloženie medzihviezdnej kométy 3I/ATLAS vrátane prvej priamej detekcie metánu u kométy z inej hviezdnej sústavy. Kométa tiež obsahuje mimoriadne vysoké hladiny oxidu uhličitého, čím sa líši od väčšiny komét zrodených v našej slnečnej sústave. Vedci analyzovali dáta z dvoch decembrových meraní, počas ktorých bola kométa najbližšie k Slnku. Podľa ich teórie bol metán skrytý pod povrchom a objavil sa až po tom, čo slnečné teplo zasiahlo hlbšie ľadové vrstvy. Merania metánu a oxidu uhličitého spoločne poukazujú, že história formovania 3I/ATLAS sa výrazne líši od väčšiny komét, ktoré vznikli v okolí nášho Slnka. 


Autorka: Barbara Štubňová; FOTO: freepik

Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame